Oppimisen tuki ja oppilasohjaus
Oppilailla on perusopetuslain turvaama oikeus saada tarvittavaa tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. EKK:lla kehitämme tuen tarpeen arviointia sekä erilaisia tukitoimia jatkuvasti, jotta oppilaat saavat parhaan mahdollisen tuen koulunkäyntiinsä.
- Luokanopettaja/-ohjaaja arvioi oppilaan tuen tarvetta yhteistyössä vanhempien kanssa. Tuen tarpeen ilmetessä opettaja konsultoi oppimisen tuen ryhmää (OTR) tarvittaessa.
- Tarvittavat tukitoimet järjestetään yhteistyössä kodin kanssa, ensisijaisesti omassa koulussa.
- Oppilaan tuen tasot ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Meillä vastaamme pääasiassa yleisen ja tehostetun tuen tarpeisiin.
Yleinen tuki
- Yleinen tuki on kaikille oppilaille tarjottavaa oppimisen tukea. Sitä on esimerkiksi tukiopetus, joustavat opetusjärjestelyt, läksykerho sekä koulunkäynninohjaajan tuki.
- Yleisen tuen piirissä oppilaalle voidaan tarvittaessa laatia oppimissuunnitelma.
- Tuen tarpeen kasvaessa oppilaalla on oikeus tehostettuun tukeen.
Tehostettu tuki
- Tehostettu tuki on oppilaan kehitystason ja yksilölliset tarpeet huomioivaa oppimisen ja koulunkäynnin suunnitelmallista tukemista, kun yleinen tuki ei riitä. Sen tehtävänä on ehkäistä ongelmien lisääntymistä ja kasautumista.
- Tehostetun tuen muodot ovat samat kuin yleisessä tuessa, mutta niitä saattaa olla samanaikaisesti käytössä useampia ja niiden avulla voidaan tukea oppilasta pidemmän jakson ajan kuin yleisessä tuessa.
- Tehostetun tuen tarpeen arvioi opettaja yhdessä huoltajien ja oppilashuollon kanssa, ja se perustuu pedagogiseen arvioon. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Erityinen tuki
- Jos oppilaan kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla, tehdään oppilaalle erityisen tuen hallintopäätös.
- Tavoitteena on kokonaisvaltaisen ja suunnitelmallisen tuen tarjoaminen oppilaalle niin, että oppilas voi suorittaa oppivelvollisuutensa ja saa pohjan opintojen jatkamiselle peruskoulun jälkeen.
- Pääsääntöisesti pystymme vastaamaan yleisen ja tehostetun tuen tarpeisiin.
Erityisopettaja
- Koulussamme työskentelee laaja-alainen erityisopettaja, joka toimii oppimisen tuen asiantuntijana, arvioi erityisopetuksen tarpeen yhdessä luokan- tai aineenopettajan kanssa sekä antaa erityisopetusta.
- Erityisopetusta järjestetään oppilaalle, jolla on vaikeuksia oppimisessa tai muissa koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
- Erityisopetuksen tavoitteena on tukea oppilaan selviytymistä omassa opetusryhmässään ja ennalta-ehkäistä syrjäytymistä.
Tukiopetus
Oppilaan opiskelua voidaan lisätukea tukiopetuksella. Tukiopetuksen antamisesta vastaa opettaja. Opettaja tarjoaa tukiopetusta ilmoittamalla huoltajalle tukiopetusajasta. Huoltaja voi myös pyytää opettajalta tukiopetusta havaitessaan kotona lapsen opiskelussa vaikeuksia.
Oppilasohjaus yläkoulussa
- Oppilasohjauksen avulla tuetaan oppilaan kasvua ja kehitystä siten, että oppilas kykenee edistämään opiskeluvalmiuksiaan ja sosiaalista kypsymistään sekä kehittämään tulevaisuuden suunnittelun ja elämänhallinnan kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja.
- Oppilasohjauksessa kiinnitetään huomiota erityisesti inhimilliseen kasvuun, jonka keskeisinä osina ovat luonteen kasvu, itsetunnon vahvistuminen ja osallisuuden kokeminen.
- Oppilaita ohjataan myös kantamaan vastuuta omista toimistaan. Jokainen aineenopettaja on vastuussa oppilas- ja oppimisen ohjauksesta erityisesti oman oppiaineensa osalta.
Oppilashuolto
- Oppilashuolto on oppilaiden oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä. Se perustuu oppilashuoltolakiin ja tärkeinä periaatteina on varhainen puuttuminen sekä moniammatillinen yhteistyö.
- Meillä on käytössä suunnitelmallinen ohjelma oppilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Sen puitteissa järjestämme elämäntaitoihin ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen tarkoitettuja kursseja ja teemapäiviä. Meillä on käytössä myös kiusaamisen vastainen toimintamalli.
- Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville. Toteutamme sitä yhteistyössä huoltajien sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Oppilashuolto on luottamuksellista, maksutonta ja lakisääteistä.
Yhteisöllinen oppilashuolto (YHR)
Yhteisöllisestä oppilashuollosta vastaa meillä oppilashuoltoryhmä (YHR), joka koordinoi ja kehittää oppilashuoltoa. Oppilashuoltoryhmän toiminta tähtää koko kouluyhteisön hyvinvointiin ja kokoontuu säännöllisesti. Ryhmään kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, terveydenhoitaja, koulukuraattori, psykologi, erityisopettaja ja oppilaanohjaaja. Tarvittaessa oppilashuoltoryhmään kutsutaan myös muita yhteistyötahoa.
Yksilökohtainen oppilashuolto
Oppilaalla on oikeus myös yksilökohtaiseen oppilashuoltoon, johon kuuluu kuraattori- ja psykologipalvelut sekä kouluterveydenhuolto. Oppilaan tukemiseksi kootaan tarvittaessa monialainen asiantuntijaryhmä (MAR), jonka kokoonpano määräytyy tapauskohtaisesti yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa.
Kouluterveydenhuolto
- Terveydenhoitaja ja lääkäri tapaavat oppilaan terveystarkastuksissa säännöllisin väliajoin sekä tarvittaessa yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Terveydenhoitaja ja lääkäri tekevät yhteistyötä koulun muun henkilökunnan kanssa.
- Vanhemmat/huoltajat ovat tervetulleita mukaan oppilaan terveystarkastuksiin ja tarvittaessa vanhemmat ja oppilaat voivat kääntyä koulun terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen oppilaan terveyteen, hyvinvointiin tai koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
- Kouluterveydenhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää toimintaa, johon ei sisälly sairaanhoitoa ensiapua lukuun ottamatta. Ensiaputilanteessa huoltajalla on vastuu oppilaan saattamisesta jatkohoitoon.
Koulukuraattori
- Koulukuraattori tukee oppilaiden hyvinvointia, koulunkäyntiä ja sosiaalista kasvua työskentelemällä koko yhteisön, luokkien sekä yksittäisten oppilaiden kanssa.
- Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä oppilas, vanhemmat, opettajat tai yhteistyötahot, kun huoli herää.
- Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi lapsen tai nuoren koulunkäyntiin, kehitykseen, psyykkiseen vointiin, perhetilanteeseen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyvissä asioissa.
Koulupsykologi
- Koulupsykologi osallistuu oppilaan tuen tarpeen selvittämiseen, suunnittelee ja toteuttaa tarvittavia tutkimuksia ja tukitoimia opetushenkilökunnan ja oppilaan huoltajien kanssa.
- Koulupsykologi osallistuu tarvittaessa myös oppilashuoltoryhmän kokouksiin.