Siirry pääsisältöön
Ajankohtaista > Koulusta kerrottua

Kristillinen koulu on turvallinen ympäristö kasvaa

Juha Kärnän perheessä on kolme kouluikäistä tyttöä, joista jokainen on oppilaana Espoon kristillisessä koulussa: kahdeksannella, kuudennella ja toisella luokalla. Siskokset ovat olleet myös päiväkoti Aarteissa ennen koulun aloitusta. Samassa rakennuksessa toimivasta päiväkodista onkin ollut sujuva siirtyminen koulupolulle.

Perheen vanhempien kristillinen vakaumus vaikutti päätökseen valita lapsilleen kristillinen koulu ja päiväkoti.

– Koti ja koulu ovat samassa kasvatuslinjassa. Halusimme, että koulu tukee meitä vanhempia kristillisessä kasvatuksessa, vaikka pääasiallinen vastuu lasten kasvatuksesta onkin vanhemmilla, Juha Kärnä muotoilee.

– Pitää myös mainita, että vanhempina olemme hyötyneet koulun aamuhoidosta, johon eri ikäiset lapset on voinut jättää turvallisesti ennen töihin menoa. Tätä vaihtoehtoa ei ole joka koulussa tai se on koskenut vain ekaluokkalaisia oppilaita.

Opettajien oma esimerkki kantaa hedelmää

– Kristillinen koulu on turvallinen ympäristö kasvaa. Lapset kokevat yhteisöllisyyttä ja saavat samanhenkisiä ystäviä. Kristillinen arvopohja antaa vapauden oppilaille ja opettajille elää kristityn elämää vakaumuksensa mukaan. Opettajat toimivat esimerkkinä ja se kantaa hyvää hedelmää. Uskontotunneilla opettajien omakohtaiset kertomukset ovat olleet hyvin eläviä ja rohkaisevia. 

– Espoon kristillinen koulu on silti tavallinen koulu. Toiminta- ja kasvatuskulttuuria ohjaavat näkemykset jokaisen yksilön arvosta ja toisten kunnioittamisesta ovat varmasti esillä muissakin kouluissa.

Kristillisen koulun arvot tulevat enemmän esille opettajien suhtautumisessa oppilaisiinsa, kuinka he rohkaisevat lasta ja käsittelevät konflikteja. Suosittelen kristillistä koulua kaikille perheille, jotka kokevat kristilliset arvot omakseen, Juha Kärnä sanoo.

On tärkeää, että oppilas nähdään yksilönä ja arvokkaana ja opettajalla on taito löytää jokaisen lapsen yksilölliset vahvuudet. Työlleen omistautunut opettaja saa oppilaan näkemään oman arvonsa, kokemaan itsensä tärkeäksi ja tuntemaan, että onnistuu elämässään.

– Juha Kärnä, kolmen tyttären perheenisä

Opettajien ammattitaidon avulla lapsi löytää oman potentiaalinsa

– Espoon kristillisessä koulussa on todella hyvät opettajat, jotka ovat laittaneet persoonansa likoon. He ovat ammattitaitoisia. Koen, että opettajat osaavat kannustaa oppilaita löytämään oman potentiaalinsa.

– On tärkeää, että oppilas nähdään yksilönä ja arvokkaana ja opettajalla on taito löytää jokaisen lapsen vahvuudet. Osaava opettaja kannustaa oppilasta, jotta oppilas näkee oman arvonsa, kokee itsensä tärkeäksi ja saa tunteen, että onnistuu elämässään. Mielestäni tämä on olennainen asia, joka tukee lapsen kasvua ja kehitystä, vaikka digitaitojenkin oppiminen on hyvä juttu, perheenisä Juha Kärnä toteaa.

Kristillisen koulun merkitys kasvaa arvojen pirstaloituessa

Juha Kärnä näkee, että kristillisten koulujen merkitys kasvaa ja koulut kasvavat oppilasmäärien lisääntyessä.

–  Yhteiskunnallinen ilmapiiri saattaa muuttua niin, että entistä vähemmän sallitaan kouluissa kristillisten arvojen esille tuomista. Vanhemmat, jotka haluavat kasvattaa kristillisten arvojen mukaan valitsevat aiempaa useammin kristillisen koulun. Kristillisyys ja niihin liittyvät arvot kouluista karsitaan pois, jotta ketään ei vahingossa loukattaisi.

–  Kristillisten koulujen tulevaisuuden osalta toivon, että koulujen arvoperusta pysyy ja koulussa panostetaan edelleen laadukkaaseen opetukseen. Kristillisen koulun vahvuus on se, että arvot voivat olla osana opetusta.

Kristillinen koulu vaihtoehto muunkielisille tai syrjäytymisvaarassa oleville

Juha Kärnän mielestä on myös tärkeää huomioida pääkaupunkiseudulla muun kuin suomenkielisen väestön kasvu ja maahanmuuttajat, joiden äidinkieli ei ole suomi.

–  Maahanmuuttajissa on myös perheitä, jotka haluavat lapsilleen kristillisen kasvatuksen. Monet perheet myös arvostavat, että osa opetuksesta pidetään englanniksi ja lapset oppivat englantia pienestä pitäen.

–  Tällä hetkellä yhteiskunnassa on myös perheitä, joissa lasten asiat eivät ole hyvin. Kodeista voi puuttua terveen aikuisen malli. Opettaja voi omalla persoonallaan olla lapselle turvallinen aikuinen, ja valaa uskoa oppilaaseen. Opettaja voi välittää oppilaalle kokemuksen, että tämä on tärkeä, hänestä välitetään ja hänen elämällään on arvo. Tämän asian esille tuominen on kullan arvoista.

Lue myös

Liity postituslistallemme ja saat suoraan sähköpostiisi
ajankohtaiset uutiset.

Lähetämme sinulle ajankohtaisia uutisia toiminnastamme muutaman kerran vuodessa.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.